Thursday 19 September 2013

Kata Mutiara Habib Munzir Bin Fuad Al Musawa




1 . ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: "Tiadalah kehidupan pasti menemui kematian , tiadalah perkumpulan pasti menemui perpisahan "

2. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata : "Satu hembusan nafasmu , ialah selangkah menuju ajal "

3. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: "Beruntunglah dan tiada yang lebih beruntung kecuali para Pecinta Sayyidina Muhammad Shalallahu 'Alaihi Wasallam "

4. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: "Tiadalah yang lebih ditakuti Syaiton , para Jin, dan Iblis melebihi hati yang berdzikir . Ketika hati sedang ingat Allah, itulah yang paling ditakuti oleh Syaithon "

5. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata : "Tak ada yang lebih cepat mendatangkan keridhoan Allah SWT. Melainkan bakti kepada Ayah dan Ibunda"

6. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: " Sunnguh tiada Hadiah yang lebih Agung dari doa "

7. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: "Ketahuilah bahawa peristiwa yang disebut ( Kematian ) justru itulah Hakikat kehidupan yang abadi "

8. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: "Ketahuilah bahawa cinta Allah, Allah titipkan kepada Sesosok Manusia yang bernama Sayyidina Muhammad Saw . "

9. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: "Ketahuilah bahawa tuntunan terindah ialah tuntunan Nabi ku dan Nabi kita semua iaitu ( Sayyidina Muhammad Saw ) .

10. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: " Semakin tinggi kepahaman seseorang tentang Allah SWT, maka semakin tinggi derajatnya, semakin mulia sujudnya semakin mulia satu huruf yang keluar dari lidahnya didalam berdzikir , semakin termuliakan shalatnya, semakin termuliakan ibadahnya. "

11. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: " Walaupun di Dunia tidak berjumpa dengan Rasulullah Saw , barangkali orang yang sangat rindu kepada Rasulullah sebelum ia ditanya oleh Malaikat, maka Rasulullah SAW akan berkata" dia ummatku , dia ummatku , dia ummatku ", kerana apa? kerana Rasulullah telah merindukannya , Rasulullah SAW telah bersabda riwayat Sahih Muslim bahawa beliau SAW rindu dengan saduara -saudara beliau , iaitu mereka yang hidup setelah beliau wafat, tetapi mereka sangat ingin berjumpa dengan beliau Shalallahu 'Alaihi Wasallam, dan mencintai beliau lebih dari harta dan keluarganya. "

12. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: " Bersyukur atas kenikmatan, Bersabar atas Musibah "

13. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: " perindahlah siang-siang hari kita pada bulan Ramadhan dengan puasa dan ibadah lainnya, serta hiasilah dan sempurnakan malam- malamnya dengan memperbanyak solat tarawih dan membaca Al Qur'an. "

14. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata : Do'a kita pun kepada Saudara / i kita adalah sedekah, sebagaimana yang disabdakan Oleh Sayyidina Muhammad Saw: "Semua yang baik adalah sedekah" .

15. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata :: " Getarkanlah bibirmu ketika menyebut nama Yang Maha Agung ( Fukullu Jami'an Ya Allah ... Ya Allah ... Ya Allah) "

16. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berpesan: " Jadikanlah mulai saat ini Dzikir menjadi sebuah keperluan kita , sebagaimana kita memerlukan makan. "

17. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata : "Nabi shallallahu'alaihi wasallam bersabda riwayat shahih Muslim ...
" tiada akan datang hari kiamat selama masih ada di muka bumi yang memanggil nama ALLAH, ALLAH" (Shahih Muslim)

20. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: "Kematian adalah guru terbaik dalam kehidupan , sedikit saja kita lalai dari mengingat kematian maka kita akan kehilangan guru terbaik dalam kehidupan ...
Dia datang dengan tiba- tiba tanpa kenal permisi .. Apakah kita siap menyambut kedatangan sang malaikat maut ? adakah kita siap menyongsong malam pertama di alam kubur ? ....

22. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata : "Kita bangkit dengan kelembutan , bukan dengan kekerasan. "

23. ) Al Habib Munzir berpesan agar selalu menjadikan sabar dan do'a sebagai senjata terdahsyat dalam kehidupan ku dan kalian.

24. ) Al Habib Munzir bin Fuad Al Musawa beliau berkata: '' Bila semua yang dialam semesta ini membenciku , Demi ke Agungan -Mu asalkan Engkau tidak murka kepadaku, makaaku tidak perduli " .

Innalillahi wa inna ilaihi raji'un ... telah kembali ke rahmatullah Ad - Da'ei ila - Allah alHabib Munzir bin Fuad al -Musawa rahimahullah ....

semoga Allah swt menempatkan Habibana Munzir di kedudukan yg mulia di dalam Syurga bersama Para Anbiya ' , Siddiqin , Syuhada ' dan Para Solihin ... Amin Allahumma Amin .. al- Fatihah.

4 comments:

Enaff said...

subhanallah, sungguh mulia habib kita ini.. amiin Ya Allah..

Anonymous said...

Ijin Share kak

Unknown said...

Ijin share ya kak

Unknown said...

الحمد لله ، نأمل أن تكون مفيدة