Saturday, 24 November 2012

Doa Hindarkan Diri Dari Sifat-sifat Keji

اللَّهُمَّ طَهِّرْ قُلُوبَنَا مِنَ النِّفَاقِ
 Ya Allah! Sucikan hati-hati kami daripada nifaq

 وَأَعْمَالَنَا مِنَ الرِّيَاءِ
 amalan-amalan kami daripada riya’,

 وَأَلْسِنَتَنَا مِنَ الكَذِبِ
 lidah-lidah kami daripada berdusta

 وَأَعْيُنَنَا مِنَ الِخيَانَةِ
dan mata-mata kami daripada khianat,  

 إِنَّكَ تَعْلَمُ خَائِنَةَ الأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُور.
Sesungguhnya Engkau mengetahui mata-mata yang khianat dan apa yang tersembunyi di dalam dada. 

Al-Kahfi Malam Jumaat

Daripada Umar berkata: Nabi SAW telah bersabda : "Sesiapa yg membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Utknya cahaya dihari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat."
-Hadis Riwayat Ibnu Katsir


Sebagai umat Islam, Nabi SAW sudah memberi peringatan bahawa Dajjal akan muncul pada akhir zaman dan banyak tanda bahwa Dajjal akan muncul mayapada ini. Jadi, kita tidak perlulah tunggu dan cari di mana Dajjal akan keluar, bila dan sebagainya. Baca sahaja surah Al-Kahfi muka surat 293 pada setiap malam jumaat atau hari jumaat. InsyaAllah siapa yang istiqamah membacanya akan terpelihara daripada fitnah Al-Masih ad-Dajjal meskipun ia muncul depan2 mata kita. Janji Nabi SAW bukan main-main.

Bukan itu sahaja, terdapat juga doa untuk mengelak daripada fitnah al-Masih ad-Dajjal yang boleh dibaca selepas membaca tahiyyat akhir dan sebelum memberi salam dalam solat.


Ertinya : Ya Allah Ya Tuhanku, aku berlindung kepadaMu daripada azab kubur, daripada azab Jahannam, dan daripada fitnah hidup dan mati dan daripada fitnah al-Masih ad-Dajjal.
Selamat Beramal ~Admin


Nas & Hukum Solat Jenazah Di Tanah Perkuburan

Hadis riwayat Abdullah bin Abbas ra.: Bahwa Rasulullah saw. solat jenazah di atas kubur, sesudah mayat dikuburkan. Beliau bertakbir empat kali. (Shahih Muslim No.1586)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra : Bahwa seorang berkulit hitam yang biasa membersih masjid, suatu hari Rasulullah saw. merasa kehilangannya (sbb tidak melihatnya). Lalu beliau bertan

ya kabarnya, para sahabat menjawab: Dia sudah meninggal dunia. Rasulullah saw. menegur: Kenapa kalian tidak memberitahukan kepadaku? Seakan-akan para sahabat menganggap kecil urusannya atau urusan kematian. Kemudian Rasulullah saw. bersabda: Tunjukkan aku kuburnya. Setelah ditunjukkan, beliau solatkan jenazahnya kemudian bersabda: Sungguh pekuburan ini penuh dengan kegelapan bagi para penghuninya dan sesungguhnya Allah meneranginya sebab salatku atas mereka. (Shahih Muslim No.1588)

Kata Prof. Dr. T.M Hasbi Ash-Shiddieqy di dalam Pedoman Shalat ms 496 :

Para ulama menyukai kita shalat jenazah di perkuburan dengan berdiri di antara kubur-kubur. Begitulah pendapat Imam Atha’ , Asy Syafi’y, Ahmad, Ishaq dan Ibnul Mundzir.

Beliau juga mengatakan:

Pernah hal ini dilakukan oleh Abu Hurairah dan Umar Ibn Abdul Aziz r.a.

Hadis yang di rujuk :

Ibnu Abbas r.a berkata: “ Pada suatu hari Rasullah s.a.w sampai kekubur yang masih basah, maka beliau bersalat baginya dan bersaf-saflah para sahabat di belakang beliau. Rasullah s.a.w. bertakbir 4 kali. ( H.R. Bukhary, Muslim, An-Nail 4:89)

Sa’ied ibn Al-Musayyab berkata: “Bahawasanya Ummu Sa’din meninggal sedang Nabi s.a.w tidak ada di kampung. Manakala kembali, beliau bersalat bagi jenazahnya, padahal telah berlalu sebulan lamanya (H.R At-Turmudzy, An-Nail 4:90)

Syed Sabiq menambah, menurut satu pendapat dari Ahmad, hal ini tidak ada salahnya, kerana Nabi s.a.w. melakukan solat di suatu kubur yang berada di tengah perkuburan.
Dan Abu Hurairah sembahyangkan Aisyah di tanah perkuburan Al Baqi dengan disaksikan oleh Ibnu Umar.
Dan Umar Abdul Aziz juga ada melakukannya..

Kesimpulannya solat jenazah ditanah perkuburan adalah amalan Rasulullah saw dan para sahabat ketika tdk sempat solat sebelum jenazah dikebumikan.. 

sumber : UAI

Do'a Untuk Gaza, Palestin

اللَّهُمَّ انصُرِ الإِسلام والمْسُلِمِينَ

اللَّهُمَّ انصُرِ المْسُلِمينَ فِي كُلِّ مَكَانٍ

(اللَّهُمَّ انصُرِ المْسُلِمينَ فِي فَلَسطِين (3كالي

اللَّهُمَّ دَمَّر الكفَارَ واليَهُـودَ والنَّصَارَى والمْشُرِكِينَ



اللَّهُمَّ يَا اللّـه يَا اللّـه يَا اللّـه إِهزِمهُم وَانصُرناَ عَلَيهِم

Wahai Tuhan kami,
Berilah kemenangan kepada Islam dan Muslimin,
Ya Tuhan kami,
Berilah kemenangan kepada Muslimin di semua tempat,
Ya Tuhan kami,
Berilah kemenangan kepada orang Islam di Palestin (3x),
Ya Tuhan kami,
Hancurkanlah Kuffar, Yahudi, Nasrani dan Musyrikin,
Ya Allah,
Ya Allah,
Ya Allah,
Ya Tuhan kami,
Kalahkan mereka, Dan menangkan kami ke atas mereka.




Doa Binsakan Tentera Yahudi Laknatullah..

اَللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِاليَهُودِ



Semoga kita mengamalkan doa ini setiap kali selepas solat fardhu dan juga solat sunat. InsyaAllah, Palestin akan diselamatkan oleh Allah dan umat Islam akan memperoleh kemenangan yang besar. Jadi, biarlah kita salah seorang daripada golongan yang memperjuang untuk menawan kota Anbiya' tersebut. -Admin

5.Jenayah Meminum Khamar


Intro
Arak, tuak, dadah dan apa jua bahan narkotik, kesemuanya termasuk dalam kategori khamar yang diharamkan oleh syari'at. Mengambil dan menggunakan bahan-bahan ini, sama ada melalui mulut, suntikan atau cara-cara lain, adalah perbuatan tidak bermoral yang hina kerana menyebabkan seseorang itu kehilangan daya pertimbangan akal dan merosakkan kewarasannya. Dalam keadaan mabuk, seseorang boleh melakukan tindakan-tindakan yang tidak tergamak dilakukan oleh orang-orang yang berakal. Malah pemabuk sendiri merasa malu setelah dia sedar kembali. Pemabuk juga mungkin melakukan perbuatan-perbuatan jenayah yang lebih serius dan mungkin juga menyebabkan pelbagai bahaya. Misalnya jika memandu dalam keadaan mabuk dan khayal boleh membahayakan diri sendiri dan orang-orang lain.

Di samping itu, ketagihan arak, dadah dan sebagainya boleh menjejaskan kepentingan keluarga, masyarakat dan negara. Bagaimanakah seseorang yang selalu mabuk boleh diharapkan dapat menjalankan tugas dengan sempurna terhadap keluarga, masyarakat dan negara? Justeru akal sebagai nikmat yang paling besar dikurniakan oleh Allah SWT kepada manusia mesti sentiasa dipelihara. Masyarakat juga mesti dilindungi daripada angkara orang yang sengaja merosakkan daya pertimbangan akal warasnya iaitu dengan mengenakan hukuman yang sewajarnya ke atas penjenayah berkenaan.

Hukuman ke atas Peminum Khamar
Menurut sunnah Nabi SAW dan Khulafa' Ar-Rasyidin, peminum arak (dan pengambil bahan-bahan lain yang memabukkan) dikenakan hukuman 80 kali sebatan.

Cara Mensabitkan Jenayah Meminum Khamar
Jenayah ini disabitkan dengan penyaksian saksi-saksi atau dengan pengakuan pesalah sendiri. Hukuman dijatuhkan ketika pesalah dalam keadaan sedar supaya dapat merasakan kesan hukuman sepenuhnya.

Friday, 23 November 2012

Tips Mencari Modal Baru (Tasmi')


Cara Mudah Mencari Hafalan Baru
Bagi seorang huffaz , mencari modal untuk tasmi’ keesokan harinya adalah merupakan suatu rutin yang wajib dilakukan setiap hari. Jika dilihat kepada pembahagian masa, maka kebanyakan masa seorang huffaz itu pasti akan dihabiskan untuk mencari hafalan baru sebanyak mungkin. Itu bukanlah fenomena yang menghairankan bahkan sememangnya fitrah manusia itu ‘sentiasa sukakan perkara yang baru’ daripada yang lama .
Suatu keadaan dan tabiat yang baik dan sememangnya sangat baik, tetapi akan menjadi buruk apabila semakin banyak dikejar, semakin banyak pula yang berciciran.
Berbalik kepada perbincangan kali ini, bagaimana sebenarnya petua dan keaedah untuk seseorang itu mudah mendapatkan hafalan baru?
Pertama :
Letakkan target mengikut kemampuan kita. Hakikat kemampuan ( otak ) seseorang manusia itu adalah berbeza antara satu sama lain. Hal ini perlu difahami dan dimotivasikan setiap masa. Jangan meletakkan diri anda ke dalam situasi tertekan, terhimpit dan stress disebabkan anda memaksa diri melakukan sesuatu di luar batas kemampuan anda. Letak target sikit tidak mengapa ( contohnya sehelai ) tetapi i’adah ingat dan tasmi’ pula sentiasa istiqamah. Itu lebih baik.
Kedua :
Praktikkan Operasi Bina Hubungan ( OBH ) dengan ‘kawan baru’ untuk keesokan hari itu. Sebagaimana anda ingin mendekati seseorang kawan atau mad’u, terlebih dahulu anda perlu memahami dia, mendalami dia dan beramah mesra sebaik mungkin dengannya. Sama juga dengan hafalan baru anda untuk esok hari. Justeru saya nyatakan sebelum ini, kalau boleh peruntukkan setengah jam atau lebih masa sebelum maghrib untuk anda baca ( secara tengok ) berulangkali seminima 40 kali untuk menjadikan lidah anda biasa menyebut ayat2 dan kalimah2 baru tersebut. Kemudiannya proses anda selepas maghrib untuk ‘pulun’ akan berjalan dengan lebih lancar dan mudah.
Ketiga :
Buat persediaan awal untuk hafalan baru anda. Maksudnya, hafalan baru anda untuk tahun depan, dua tahun akan datang ( sekiranya belum khatam ). Bukanlah maksud saya cari modal untuk tasmi’ tahun depan. Maksud saya, ‘berkenalan’ dan ‘beramah mesra’ dengan modal tasmi’ anda yang akan datang. Caranya ialah dengan menjadikan rutin anda mendengar kaset2 atau cd2 bacaan Al-Quran. Untuk bulan pertama banyakkan dengar 3 atau 4 surah panjang setiap hari. Kemudian bulan depan tukar kepada surah lain pula.
Suatu masa dahulu, tika umur saya 11 dan 12 tahun ( belum masuk tahfiz ) , saya selalu dengar mak pasang kaset bacaan surah Taha, Al-Haj dan Ibrahim dalam perjalanan balik ke kampung. Apabila saya mula menghafaz Al-Quran dan sampai ke surah tersebut, saya mampu untuk tasmi’ lebih dari kadar biasa. Sampai sekarang, surah Al-Haj dan Taha adalah antara surah yang sangat masyi bagi saya. Mudah kan?
Keempat :
Biar lambat asal selamat. Ini juga berkait dengan kepentingan mengulang2 ayat sehingga kadar yang banyak. Mungkin ramai tidak bersetuju dengan cadangan saya (kerana malas untuk ulang banyak2 kali) tetapi saya tetap merasakan bahawa ianya memberi kesan paling besar. Bukan masa tu, tapi bila anda sudah tua.
Mula menghafaz ayat pertama, kemudian pindah ayat kedua, seterusnya ayat ketiga, kemudian ulang kembali ayat pertama sampai ayat ketiga ( tanpa lihat ). Potong 3 ayat dahulu. Kemudian ayat ke 4 sampai ayat ke 6. Begitulah seterusnya. Sampai separuh muka atau semuka, ulang balik dari atas tanpa tengok. Mungkin masa itu belum ingat secara sempurna, tapi sekurang2nya ‘puzzle’ itu sudah terbentuk.
Kelima :
Anda menghafaz selepas maghrib, justeru apabila azan isyak anda perlu bersegera ke masjid. Tidak mengapa, berhenti setakat apa yang anda dapat. Dalam perjalanan ke masjid, amalkan tabiat ‘baca sambil berjalan’. Elakkan berborak antara maghrib dan isyak atau sebelum anda benar2 yakin telah mendapat modal dengan baik. Saya selalu ‘uzlah’kan diri saya pada waktu2 tersebut dan juga semasa berjalan ke masjid untuk solat isyak. Jika tadi anda dapat mengulang2 ayat tersebut ketika duduk, cuba ‘tamrin’kan otak dan minda anda untuk membaca dan mengulang2 ayat yang anda dapat tadi secara berdiri dan berjalan pula. Biarpun sikit, cuba amalkan.
Percayalah ia suatu tabiat yang baik jika diamalkan. Mampu ingat ketika duduk tidak bermakna mampu ingat ketika berdiri. Kerana itu ramai yang tika duduk ingat Al-Quran ,tika jadi imam terus lupa semua sekali. Antara sebabnya ialah tidak biasa mengulang Al-Quran dalam keadaan berdiri atau berjalan. Peringkat paling hebat tika anda mampu mengulang atau mengingati Al-Quran dengan baik ketika anda berjalan laju atau berlari.
‘Power’ membaca atau mengulang dalam keadaan berdiri pula sebenarnya sangat kuat dan hebat bagi seorang huffaz. Saya pernah mengalaminya sebanyak dua kali. Kedua2nya tika mengimamkan solat dengan menghabiskan 30 juzuk sewaktu solat tarawikh bulan Ramadhan. Selesai Ramadhan saya dapati ‘power’ ingatan Al-Quran saya meningkat berkali ganda, sehingga bisa diumpamakan ‘ tak buka Quran pun tak ape ’- dengan izin Allah. Subhanallah.
sumber : MyILHAM

Pengurusan Masa Para Huffaz


Alhamdulillah, selepas kita membincangkan perkara-perkara asas dalam bidang tahfiz Al-Quran beberapa minggu lepas, kali ini mari kita melihat pula sedikit sebanyak tentang perkara paling penting dalam kehidupan seseorang huffaz, iaitu jadual masa.
Firman Allah :
“ Demi masa , sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian”
Model Jadual Masa Seorang Penghafaz Al Quran :
5.00 a.m : Solat Tahajjud dan Solat Hajat. Kemudian hafal Tasmi’ ( cari modal ) atau I’adah.
6.00 a.m : Selepas Subuh. Masa untuk mengulang kembali kesemua hafalan baru untuk tasmi’.
7.30 a.m : Waktu tasmi’ ( bergantung kepada kelas anda ).
9.00 a.m : Pastikan Tasmi’ selesai , masa untuk ulangtubi Sabqi.
10.30 a.m : Rehat atau kelas madah.
1.30 p.m : Selepas Zohor. Masa untuk fokus i’adah dan perdengarkan kepada guru.
5.30 p.m : Selepas Asar. Masa untuk perkukuhkan Sabqi dan I’adah ( sendiri ).
6.30 p.m : Sebelum maghrib. Masa untuk latihtubi lidah dengan hafalan baru secara baca lihat.
7.30 p.m : Selepas Maghib. Masa untuk fokus mendapatkan hafalan baru.
9.00 p.m : Selepas Isyak. Masa untuk menyambung kembali hafalan baru atau ulangtubi I’adah dan Sabqi.
11.30 p.m : Masa untuk tidur. Pastikan hafalan baru di minda anda ketika hampir melelapkan mata.
Ini adalah satu lakaran ringkas sebuah jadual wajib bagi seorang huffaz. Pelaksanaan secara dasar adalah disyorkan sedemikian, namun jadual itu boleh di ‘fleksibel’kan mengikut kesesuaian anda. Cuma, seperti saya nyatakan, pastikan jadual anda bukan hanya sistematik tetapi juga bersifat praktikal.
Apa yang pasti, saya ingin kongsikan kesesuaian waktu mengikut pengalaman dan pendapat saya.
Waktu sebelum subuh :
Sangat sesuai untuk anda mencari hafalan baru, kerana ketika itu otak dan minda anda masih dalam keadaan segar dan cerdas. Kalau malamnya sebelum tidur anda telahpun bersusah payah mengingati hafalan baru, saya pasti apabila anda bangun tidur , ‘puzzle’ tasmi’ baru itu masih melekat di ingatan anda.
Waktu selepas subuh :
Cukup dan berhenti dari mencari hafalan baru. Perbuatan atau tabiat mencari ‘modal’ dalam kelas bukanlah satu tabiat yang baik. Saya sendiri tidak pernah mengamalkannya waktu menghafaz dahulu. Pastikan waktu ini anda hanya mengulang kesemua hafalan baru yang telah anda dapat sebaik mungkin. Waktu ini segala ‘puzzle’ yang berterabur dalam minda anda perlu dicantumkan sehingga siap sekurang-kurangnya 90 %. Selepas sarapan dan masuk kembali ke kelas, ia adalah masa untuk anda perdengarkan tasmi’ tersebut.
Waktu selesai tasmi’ :
Apabila ‘berjaya’ menghantar tasmi’ dengan baik, pastikan anda tidak terus menutupnya dan bersegera mengulang i’adah. Sebaliknya ingat pesan saya, ulangtubi Sabqi anda meskipun terasa sukar dan susah. Percayalah, ia tunjang kekuatan i’adah anda masa akan datang.
Waktu selepas zohor :
Otak dan badan tidak akan berfungsi dengan baik jika anda kepenatan, justeru pastikan anda telahpun mendapatkan ‘qailulah’ yang sempurna sebelum zohor. Peruntukkan waktu selepas zohor untuk i’adah sahaja. Bukan tasmi’ dan bukan Sabqi.
Waktu selepas Asar :
Juga elok diperuntukkan untuk I’adah sahaja.
Waktu sebelum maghrib :
Pastikan sebelum maghrib anda telah membaca hafalan baru anda untuk esok, secara baca lihat. Saya syorkan anda membaca dan mengulangi ayat2 baru tersebut seminima 40 kali.
Waktu selepas Maghrib :
Semua maklum, waktu khusus hanya untuk mendapatkan hafalan baru. Bukan i’adah, bukan sabqi, jauh sekali berborak-borak atau lepak2 di cafe.
Waktu selepas Isyak :
Waktu yang panjang. Pastikan waktu ini dimanfaatkan untuk fokus i’adah ataupun Sabqi. Cuba berhenti rehat seketika daripada terus menghafaz tasmi’ baru. Peruntukkan sekurang2nya 2 jam untuk i’adah dan sabqi. Apabila selesai, anda akhiri dengan membuka kembali hafalan baru anda ( yang dihafaz selepas maghrib ) dan ulang/ baca, kemudian masuk tidur.
Jika anda praktikkan, anda akan dapati ayat2 tersebut berlegar2 diruang ingatan anda sebelum anda melelapkan mata. Meskipun keadaanya tidak tersusun dan anda sendiri bimbang samada anda ingat atau tidak, jangan difikirkan. Tidur dan dapatkan rehat sebaiknya. Apabila anda bangun keesokannya ( rujuk kembali ke atas ) anda akan dapati hafalan baru itu lebih mudah ‘melekat’ dan ‘dicantumkan’ berbanding malam tadi.
Sekadar itu perkongsian kecil dari saya. Terlalu panjang jika ingin disebutkan secara detail, justeru saya tuliskan secara umum sahaja. Mudah2an ada manfaatnya untuk dipraktikkan. Jika anda mempunyai masalah menyusun jadual seperti di atas ataupun anda mungkin berada dalam situasi berbeza, bolehlah merujuk kepada yang lebih tahu dan berpengalaman.Wallahua’lam.
sumber : MyILHAM

Sistem Hafazan (Manhaj)

Ramai orang termasuk sahabat2 bertanya tentang sistem hafazan dan murajaah yang baik. Di sini akan saya nyatakan secara umum. Mungkin lain orang lain caranya. Lain pelajar lain gurunya. Justeru anggaplah ini satu perkongsian kecil dari saya untuk perbincangan bersama.

Sistem hafazan dan murajaah saya bahagikan kepada tiga . Pertama dinamakan tasmi’, kedua sabqi dan ketiga muraja’ah. Saya perincikan sebagaimana di bawah.

Tasmi’ :

Merupakan hafazan baru yang akan anda perdengarkan setiap hari kepada guru anda. Tasmi’ juga dikenali dengan nama “ sabaq ”. Ia bermaksud hafazan baru. Hafazan baru adalah bergantung kepada kemampuan dan keupayaan seseorang pelajar. Kebiasaanya adalah satu atau dua muka. Bagi yang mampu mendapatkan dua muka ( sehelai ) untuk setiap hari secara istiqamah, saya golongkan dalam golongan yang excellent. Bagi yang mampu istiqamah semuka saya kira sebagai golongan sederhana dan bagi yang mendapat kurang daripada itu boleh dikelaskan sebagai lemah.

Sabqi :

Merupakan i’adah atau ulangan pada juzu’ yang sedang anda hafaz. Bagi pelajar Darul Quran, seringkali pelik dengan istilah ini apabila saya sebutkan kepada mereka. Teknik ini terkadang tidak popular dan tidak digunakan secara rasmi di sesetengah Maahad Tahfiz. Namun bagi saya ia adalah bahagian yang sangat penting. Contoh mudah untuk anda faham ; sekiranya anda sedang menghafaz juzuk 5 mukasurat ke 8 iaitu helaian yang keempat, maka muka surat 1 sehingga muka surat ke 7 dinamakan sebagai Sabqi. Ia juga dikenali dengan nama “ para sabaq ”.

Muraja’ah :

Merupakan ulangan anda bagi juzuk2 yang telah anda hafaz. Contohnya anda sedang menghafaz juzuk 5, maka juzuk 1 sehingga 4 dinamakan sebagai murajaah. Ia juga dikenali dengan nama “ i’adah ”dan “ manzil ”.

MEMAHAMI KEPENTINGAN TASMI’, SABQI DAN MURAJA’AH

Sebagai seorang penghafaz Al-quran , ketiga2 sistem di atas merupakan perkara wajib yang akan dilalui oleh anda. Justeru, di peringkat permulaan saya nyatakan , adalah teramat penting untuk seorang penghafaz Al-Quran itu memahami sejelas2nya tentang kepentingan setiap sistem tersebut.

Kepentingan Tasmi’ :

Perkara asas yang sedia dimaklumi oleh semua penghafaz Al-Quran. Jika tiada hafazan baru, bagaimana untuk menamatkan hafazan 30 juzu’. Cuma persoalannya adalah sama ada cepat atau lambat, banyak atau sikit dan rajin atau malas.

Bagi saya, kadar yang paling baik adalah sederhana atau pertengahan. Jangan terlalu ghairah untuk tergesa2 dan menghantar tasmi’ dengan begitu banyak. Jangan pula terlalu lembab atau ‘penakut’ dengan menghantar tasmi’ ‘ala kadar’ sahaja.

Manusia sebenarnya diciptakan dengan sifatnya yang sentiasa menyukai benda baru. Sentiasa pula inginkan sesuatu yang baru dan mudah jemu dengan yang lama. Ini tiada kaitan dengan poligami ye ( selingan ). Lumrah dan sifat ini seringkali mendorong seseorang penghafaz Al-Quran itu untuk menambah dan menghantar hafalan barunya sebanyak mungkin. Saya tidak katakan ianya negatif. Mungkin juga ia satu fenomena bersifat positif dan membina. Tetapi saya tekankan, ianya sangat2 negatif bilamana penghafaz Al-Quran itu mula mengabaikan murajaah dan hanya ghairah mengejar hafalan baru. Hasilnya? Semakin banyak dihafaz semakin banyak yang dia lupa.

Kepentingan Sabqi atau Para Sabaq :

Komponen atau sistem dalam hafazan yang sangat jarang diambil berat dan paling kerap diabaikan oleh sejumlah penghafaz Al-Quran. Antara faktornya ialah

  • Tidak tahu tentangnya
  • Merasakan ianya tidak penting
  • Menyamakan ianya dengan muraja’ah, manzil atau i’adah
Secara peribadi saya nyatakan, Sabqi amat2 penting dan WAJIB diambil berat oleh para penghafaz Al-Quran. Sabqi TIDAK SAMA dengan muraja’ah.Antara faktor kenapa anda gagal mendapat muraja’ah dan i’adah dengan baik adalah disebabkan anda tidak menitikberatkan persoalan Sabqi. Saya menjalani sistem ini dan sangat memberi perhatian kepada ulangan Sabqi saya sehingga tamat menghafaz Al-Quran.

Cuba fikirkan, secara ringkas saya bawakan contoh. Anda biasanya menghafaz atau mendapatkan hafazan baru pada waktu malam sebanyak satu muka, dua muka atau lebih. Biasanya selepas maghrib anda akan fokus untuk hafaz dan sebelum tidur anda telah pun mendapat target yang anda mahukan. Kemudian hafazan tersebut akan di ‘kemas’kan secara rapi selepas subuh sehinggalah anda masuk ke kelas pagi untuk tasmi’. Semestinya perkara pertama bila menghadap guru anda di waktu pagi adalah untuk tasmi’ hafazan baru.

Baik, perhatikan pula kepada minda dan ingatan anda waktu itu. Hanya hafazan baru yang menguasai ingatan. Pastinya waktu sebelum masuk tasmi’, anda benar2 ‘nampak’ susunan ayat2 dalam kepala. Kemudian barulah anda tasmi’ dengan lancar. Adakah selepas tasmi’ semuanya patut berakhir? Jawapannya adalah TIDAK. Tetapi kesilapan yang sering anda lakukan adalah menjawab YA. Semuanya anda akhiri selepas tasmi’.

Kenapa? Kerana anda tidak perlu menghantar Sabqi kepada guru anda. Anda tidak mempunyai ‘paksaan’ untuk itu. Anda akan kembali ke tempat duduk, kemudian mula mengulangi muraja’ah dan i’adah. Sedarkah anda, andainya selepas zohor atau selepas asar anda diminta membacakan ayat2 yang pada sebelah paginya anda dapat tasmi’ dengan lancar dan baik, anda sekali2 TIDAK AKAN dapat membacanya bahkan mengingatinya dengan baik? Semuanya berterabur dan ‘tak nampak’. Sudah saya nyatakan sebabnya, iaitu kelompangan pada Sabqi.

Otak anda boleh dibahagikan kepada tiga. Bahagian depan, tengah dan belakang.
Kenapa paginya anda boleh tasmi’ dengan baik tetapi petangnya apa yang anda tasmi’ pagi tadi telahpun anda lupa? Kerana hafazan pagi tadi hanya berada dibahagian hadapan otak anda, bukan masuk ke tengah jauh sekali ke belakang. Senang kata, hanya “bermain2 di depan pintu masuk”. Bila2 masa sahaja ia akan keluar balik. Bagaimana untuk menjadikan hafazan baru anda itu dapat masuk ke belakang atau sekurang2nya ke tengah?

Caranya adalah, selepas anda tasmi’ yang baru ( samada semuka, dua muka atau lebih ) anda kembali ke tempat duduk, ulang semula hafazan tersebut dan campurkan dengan tasmi’ anda yang semalam , kelmarin sehinggalah ke awal juzu’. Perhatikan ; kiranya anda baru sahaja menghantar tasmi’ mukasurat ke 12 juzuk 6, maka anda perlu ulang balik kesemua 12 mukasurat juzuk 6 itu dan lebih baik kalau anda dapat hantar Sabqi itu untuk disemak oleh ustaz. Saya berani katakan bahawa, SABQI LEBIH SUSAH UNTUK DIULANG BERBANDING MURAJA’AH. Kebiasaannya, tasmi’ semalam dengan kelmarin sudah terbang entah ke mana. Justeru berhati2 dan tolong berikan perhatian sewajarnya pada Sabqi anda.


Kepentingan Muraja’ah atau Manzil atau I’adah :
Sistem ini umumnya diketahui dan diamalkan secara konsisten oleh kebanyakan Maahad Tahfiz. Umumnya semua penghafaz Al-Quran tahu tentangnya dan kepentingan i’adah untuk diri mereka.

Bagi anda yang murajaah anda dikawal oleh guru kelas anda, banyakkan bersyukur meskipun anda rasa tertekan dan sebagainya. Cuma yang bermasalah adalah yang amanah muraja’ah adalah di bahu mereka sendiri. Situasi ini berlaku pada sesetengah Maahad Tahfiz yang tiada sistem murajaah dan juga kepada penghafaz Al-Quran yang telah khatam menghafaz Al-Quran. Mereka2 inilah yang sangat susah mendisiplinkan diri mereka untuk murajaah segala juzuk2 yang telah mereka hafaz. Sudahlah tak masyi, ditambah pula dengan sikap sambil lewa dan malas, akhirnya beban amanah juzuk2 yang dihafaz terabai sebaliknya sibuk mengejar benda2 yang lain.

Nasihat saya, tolong dan tolong, buatlah jadual murajaah untuk diri sendiri secara konsisten dan disiplinkan diri anda dengan jadual tersebut. Malas macam mana sekalipun, pastikan anda ulang sekurang2nya setengah juzuk dengan baik dan benar2 ingat. Anda sendiri tahu betapa pentingnya menjaga muraja’ah.

Saya nyatakan, lebih baik TAK LANCAR daripada TAK INGAT. Jika anda tak lancar tetapi konsisten murajaah, ianya seribu kali lebih baik dari anda tidak murajaah secara konsisten dan akhirnya anda tak ingat. Sebab itu bila ramai yang mengadu kepada saya tentang murajaah mereka, saya tanya samada ‘tak ingat’ atau ‘tak lancar’. Biasanya anda bukan ‘tak ingat’ tapi ‘tak lancar’. Kalau begitu keadaanya, bersabar dan teruskan murajaah secara konsisten. TETAPI sekiranya anda ‘tak ingat’ hafazan2 belakang, anda sebenarnya dalam bahaya.
Buat akhirnya, fikirkan kata2 saya : UNTUK MENG ‘HAFAZ’ MURAJA’AH YANG LAMA BERKALI GANDA LEBIH SUSAH BERBANDING MENGHAFAZ HAFALAN YANG BARU. Fikirkan.

sumber : MyILHAM

Persediaan dan Pantang Larang Bagi Penghafal Al-Quran


Bertemu lagi dalam siri kedua, yang insyaAllah akan saya(bukan admin blog ini) panjangkan ke siri2 seterusnya bagi memastikan perbincangan ini berjalan dalam keadaan konsisten dan memberikan manfaat dua hala untuk kebaikan bersama.

Seringkali saya melihat adik2 yang baru mula berjinak2 atau baru mula hendak serius dengan dunia hafazan Al-Quran berada dalam keadaan bingung dan cemas. Situasi inilah yang saya lihat saban tahun pada adik2 junior Darul Quran samada Persijilan mahupun Diploma.

Saya mengagak, mungkin mereka sedang cuba menyesuaikan diri dengan ‘kehidupan baru’ sebagai penghafaz Al-Quran. Mungkin juga mereka sedang cuba ‘mencari perbezaan’ antara kehidupan abang2 dan kakak2 senior Darul Quran berbanding masyarakat di luar. Apa yang pasti, mereka sebenarnya berada dalam keadaan ‘tidak sabar2’ untuk memulakan hafazan dan mungkin sudah ada di antara mereka yang berangan2 telahpun khatam menghafaz Al-Quran.


TRANSFORMASI HUFFAZ : DI MANA TITIK TOLAKNYA?

Asalnya anda merupakan pelajar yang saban hari membuka kitab2 madah dan jarang2 sekali membuka dan membaca Al-Quran. Kalau ada pun mungkin ayat2 hafazan untuk peperiksaan yang wajib dihafaz . Asalnya anda belajar di waktu pagi, bersukan di waktu petang, menyiapkan kerja rumah di waktu malam dan seterusnya disambung dengan menonton tv dan bersantai.

Kini anda terpaksa melalui satu TRANSFORMASI dalam semua aspek kehidupan anda. Sudah tentu rutin harian anda juga berubah. Jika sebelum ini anda jarang sekali membuka Al-Quran, kini setiap hari anda terpaksa mendampingi dan membacanya. Jika sebelum ini anda tidur jam 10 malam dan bangun jam 6 pagi, mungkin anda terpaksa menukar dan membiasakan diri tidur jam 12 dan bangun jam 4.30 pagi. Ini adalah perubahan yang WAJIB anda lalui, dan ianya akan saya bincangkan dalam siri2 berikutnya secara lebih terperinci, insyaAllah.

Semuanya perkara yang penting, dan ramai di kalangan huffaz2 amatur ini yang tidak sabar2 untuk mendapat pendedahan2 tersebut. Namun sebelum itu saya ingin sebutkan sesuatu yang lebih penting bagi seorang yang mula2 hendak menghafaz Al-Quran. Perhatian : bukan sengaja mengkhususkan kepada ‘yang mula2’, justeru ia juga perlu dimuhasabah bersama bagi ‘yang telah lama’. Perkara ini sangat penting sebagai titik tolak kepada kejayaan seseorang penghafaz Al-Quran.

PERSEDIAAN

Ilmu menghafaz Al-Quran bukanlah ilmu calang2, kerana itu ia juga tidak akan menjadi teman melainkan kepada orang yang benar2 layak. Bukan calang2 orang yang berjaya menjadi hafiz yang masyi, dan bukan calang2 orang yang berjaya mengamalkan seluruh isi kandungan Al-Quran setelah tamat menghafaznya. Semuanya berpunca dari persediaan yang tepat dan penjagaan pantang larang yang berterusan.

Persediaan pertama :

Sewajibnya bagi seorang yang ingin menghafaz Al-Quran membetulkan dan menetapkan apakah NIAT sebenar dan tujuan asalnya untuk menghafaz Al-Quran. Adakah untuk mendapat nama? Untuk mendapat kepujian? Atau benar2 untuk memelihara kalam Allah dalam hatinya.

Persediaan kedua :

Mengosongkan kebanyakan waktu dari urusan duniawi. Ini saya sebutkan sebagai salah satu persediaan , kerana tidak ramai yang mampu meletakkan waktunya secara fokus untuk Al-Quran dengan melupakan urusan keduniaanya. Persiapan mental yang baik sangat penting bagi membolehkan seorang penghafaz Al-Quran mencapai tumpuan yang maksima sewaktu menghafaz.

Persediaan ketiga :

Kefasihan menyebut huruf, menguasai asas2 hukum tajwid beserta sedikit kefahaman tentang ilmu asas tahfiz Al-Quran. Kebiasaannya boleh dirujuk melalui buku2. Ini juga saya senaraikan sebagai salah satu persediaan, kerana saya bimbang seorang penghafaz Al-Quran yang tidak mempunyai asas2 tajwid dan kefasihan menyebut huruf akan menghadapi kesulitan berganda dalam memulakan proses menghafaz. Seboleh2nya ia diusahakan di peringkat awal melalui buku2 asas ilmu tajwid dan sebagainya.

Persediaan keempat :

Mempunyai sebuah Al-Quran milik sendiri secara tetap, dibalut secara kemas dan terjaga. Niatkan supaya mashaf Al-Quran itulah yang pertama dan terakhir untuk diri sendiri. Elakkan dari menukar2 mushaf sesuka hati atau meminjam2 mushaf milik orang lain.

Persediaan kelima :

Istiqamah di sebuah madrasah atau kelas tahfiz yang tetap dan juga mempunyai seorang guru Al-Quran yang tetap untuk anda. Elakkan dari bertukar2 sekolah tahfiz atau bertukar2 guru tasmi’ anda.

Persediaan keenam :

Kesihatan tubuh yang baik, keadaan mental yang stabil. Justeru amalkan bersenam secara konsisten dan teratur. Elakkan dari dihinggapi sebarang penyakit. Kesihatan tubuh badan yang baik adalah antara elemen terpenting seorang penghafaz Al-Quran.

Persediaan ketujuh :

Mendapat restu dari guru dan ibu bapa. Bersedia terutama dari segi mental dan perasaan untuk berjauhan dengan keluarga dan ‘beruzlah’ (mengasingkan diri) di madrasah. Kebiasaanya saya lihat dalam kalangan muslimat atau banat masih sukar untuk melupakan keluarga dan memberi fokus pada kehidupan di madrasah. Perkara ini meskipun remeh namun sangat memberi kesan kepada hafazan anda akan datang, iaitu bilamana anda tidak betah duduk di madrasah dan seringkali ingin pulang ke rumah.

BEBERAPA PANTANG LARANG

Pertama :

Menderhaka ibu bapa ataupun biadab dengan guru. Sewaktu mula menghafaz Al-Quran dahulu, guru tasmi’ saya adalah manusia yang paling saya hormat, gerun dan sayang. Elakkan dari mengumpat guru anda walaupun sekadar bercerita tentang dirinya, sebaliknya banyakkan meminta nasihat dan menaikkan ‘izzah guru tersebut.

Kedua :

Bergaduh atau bermusuh. Elakkan dari mempunyai musuh atau berdendam dengan sesiapa sewaktu anda berada di fatrah memulakan hafazan Al-Quran. Ini kerana permusuhan adalah soal yang melibatkan hati. Bilamana hati gundah gulana dan berkecamuk, fokus anda terhadap hafazan juga akan hancur. Justeru segerakan memberi maaf dan berdamai.

Ketiga :

Menonton filem2 lucah. Penceramah saya sewaktu minggu orientasi mengistilahkannya sebagai ‘melihat lembu2 tak pakai baju’. Tidak perlu saya huraikan secara lebih dalam, bahkan memadai dengan meneliti firman Allah :

“ Tidak Allah jadikan bagi seorang lelaki itu dua hati dalam satu rongga”

Dan juga hadith Nabi s.a.w :

“ Pada jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik, maka baiklah keseluruhan jasad, apabila ia buruk maka buruklah sekalian jasad, ketahuilah bahawa ia adalah HATI”

Sebuah lagi hadith menyebut :

“ apabila anak adam melakukan maksiat maka satu titik hitam akan melekat pada hatinya, dan titik2 hitam itu hanya akan dapat dibasuh dengan zikrullah”

Keempat :

Banyak tidur, banyak main. Ini juga saya senaraikan sebagai suatu kepantangan bagi penghafaz Al-Quran. Tidur adalah untuk rehat dan memperoleh tenaga. Tetapi jika berlebih2an tidur akan menjadikan badan penat dan otak malas. Demikian juga bermain atau bersukan. Ia bagus untuk kecergasan jasmani yang mana merupakan kesinambungan kepada kecerdasan fikiran dan akal. Tetapi apabila terlalu berlebih2an akan mendatangkan kepenatan pada badan dan mengakibatkan anda mudah mengantuk. Kadangkala ia juga mendatangkan kecederaan2 pada anggota tertentu.

Kelima :

Makan makanan2 syubhah dan haram. Sebenarnya memadai saya menyebut tentang perkara syubhah sahaja, kerana yang haram telahpun dimaklumi akan pengharamannya. Perkara syubhah adalah perkara2 yang diragui tentang halal haramnya, serta diragui pula tentang sumber2nya. Bagi golongan biasa ia harus dijauhi, tetapi bagi golongan huffaz, saya katakan ia WAJIB dijauhi dan ditinggalkan. Aspek pemakanan sangat memberi pengaruh kepada daya ingatan dan hati seorang penghafaz A-Quran.

Keenam :

Membuang masa dan bercakap perkara2 yang sia2. Ini secara tidak langsungsaya kaitkan dengan aspek pengurusan masa ( akan dibincangkan nanti )

Firman Allah : “ Demi masa. Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian”

Ketujuh :

Ber’couple’, bergayut, ber ‘sms’ melampau dan berzina.

Kelapan :

Minum arak, terjebak dengan dadah dan merokok. Suka untuk saya senaraikan bahawa MEROKOK ADALAH HARAM terutama bagi penghafaz Al-Quran. Jika tidak anda sepatutnya malu bila menghafaz ayat Al-Quran yang berbunyi :

“ Dan janganlah kamu mencampakkan dirimu ke dalam kebinasaan”

Juga firman Allah :

“ Dan Dia ( Allah ) menghalalkan bagimu segala yang baik da mengharamkan bagimu segala yang buruk ”

Bagi yang sedar dan berusaha untuk berhenti, tahniah dan syabas. Bagi yang enggan dan menentang kenyataan ini, fikir2 dan renung2kanlah. Saya sekadar berkongsi.

Kesembilan :

Biadab atau kurang adab dengan Al-Quran. Ini saya sentuh secara jelas berkenaan masalah adab. Saya sendiri merupakan seorang yang cukup pantang membawa Al-Quran di bawah aras pinggang, meletak Al-Quran di atas lantai, melunjurkan kaki ke arah Al-Quran dan membiarkan Al-Quran terbuka tanpa dibaca.

Ini hanya sebahagian dari adab2 dan pantang larang yang sangat saya jaga, insyaAllah. Jika anda tidak menghormati Al-Quran, bagaimana mungkin Al-Quran akan melekat di hati anda?

Kesepuluh :

Bertukar2 mushaf Al-Quran, kelas Al-Quran, guru Al-Quran dan tempat duduk dalam kelas Al-Quran tanpa sebab yang munasabah. Seboleh2nya cuba elakkan. Ini adalah antara pantang larang yang sering saya pesan dan sangat saya jaga. Istiqamahlah dengan SATU MUSHAF, SATU GURU, SATU MADRASAH dan SATU TEMPAT DUDUK.

Pesan guru saya suatu masa dahulu ; jangan sekali2 bertukar tempat duduk, kerana boleh jadi waktu itu Malaikat rahmat menurunkan rahmat ke tempat duduk kita. Alangkah rugi jika kita seringkali bertukar2 tempat duduk tanpa sebab munasabah. Justeru saya sangat istiqamah dengan tempat duduk dan meja saya sendiri. Alhamdulillah terjaga.

Kesebelas :

Melakukan Onani ( masturbation ). Selain dari hukum pengharamannya berdasarkan kitab2 Fiqh, terdapat juga kajian2 dari pakar2 perubatan yang mengaitkan kesan onani dengan ‘kekerasan’ dan ‘kegelapan’ hati. Kesan dari itu akan menjadikan si pelaku ketagihan perkara yang haram, sukar menerima nasihat dan peringatan serta bertambah jauh dari rahmat Allah. Justeru elemen2 negatif seperti ini sangat2 perlu dijauhi terutama bagi golongan yang ingin mempelajari, mendalami dan menghafaz Al-Quran.

sumber : MyILHAM