Saturday 24 November 2012

Al-Kahfi Malam Jumaat

Daripada Umar berkata: Nabi SAW telah bersabda : "Sesiapa yg membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Utknya cahaya dihari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat."
-Hadis Riwayat Ibnu Katsir


Sebagai umat Islam, Nabi SAW sudah memberi peringatan bahawa Dajjal akan muncul pada akhir zaman dan banyak tanda bahwa Dajjal akan muncul mayapada ini. Jadi, kita tidak perlulah tunggu dan cari di mana Dajjal akan keluar, bila dan sebagainya. Baca sahaja surah Al-Kahfi muka surat 293 pada setiap malam jumaat atau hari jumaat. InsyaAllah siapa yang istiqamah membacanya akan terpelihara daripada fitnah Al-Masih ad-Dajjal meskipun ia muncul depan2 mata kita. Janji Nabi SAW bukan main-main.

Bukan itu sahaja, terdapat juga doa untuk mengelak daripada fitnah al-Masih ad-Dajjal yang boleh dibaca selepas membaca tahiyyat akhir dan sebelum memberi salam dalam solat.


Ertinya : Ya Allah Ya Tuhanku, aku berlindung kepadaMu daripada azab kubur, daripada azab Jahannam, dan daripada fitnah hidup dan mati dan daripada fitnah al-Masih ad-Dajjal.
Selamat Beramal ~Admin


No comments: