Terdapat lebih daripada 10 nama Al-Quran dirakamkan
oleh Allah dalam kitabNya. Nama-nama itu menepati ciri-ciri dan
kriteria Al-Quran itu sendiri.
1. Al-Kitab (Kitab)
Perkataan Kitab di dalam bahasa Arab dengan baris tanwin di akhirnya (kitabun) memberikan makna umum iaitu sebuah kitab yang tidak tertentu. Apabila ditambah dengan alif dan lam
di depannya menjadi (Al Kitab) ia telah berubah menjadi suatu yang
khusus (kata nama tertentu). Dalam hubungan ini, nama lain bagi Al-Quran
itu disebut oleh Allah adalah Al-Kitab.
Kitab (al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya, (menjadi) petunjuk bagi mereka yang bertaqwa. (al-Baqarah: 2)
Allah SWT telah menyatakan bahawa Al-Quran itu
adalah petunjuk. Dalam satu ayat Allah menyatakan Al-Quran sebagai
petunjuk bagi manusia (2:185) dan dalam satu ayat yang lain Allah
nyatakan ia sebagai petunjuk bagi orang-orang betaqwa. (3:138 )
Bulan Ramadhan adalah (bulan) yang di dalamnya
diturunkan Al-Quran, sebagai petunjuk bagi manusia dan
penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang
benar dan yang batil) … (al-Baqarah: 185)
Allah SWT memberi nama lain bagi Al-Quran dengan
Al-Furqan beerti Al-Quran sebagai pembeda antara yang haq dan yang
batil. Mengenali Al-Quran maka kesannya sewajarnya dapat mengenal Al-Haq
dan dapat membedakannya dengan kebatilan.
Maha suci Allah yang telah menurunkan Al-Furqan (Al-Quran) kepada hambaNya (Muhammad) … (al-Furqan: 1)
4. Ar-Rahmah (Rahmat)
Allah menamakan Al-Quran dengan rahmat kerana
dengan Al-Quran ini akan melahirkan iman dan hikmah. Bagi manusia yang
beriman dan berpegang kepada Al-Quran ini mereka akan mencari kebaikan
dan cenderung kepada kebaikan tersebut.
Dan Kami turunkan dari Al-Quran (sesuatu) yang
menjadi penawar serta rahmat bagi orang-orang yang beriman, sedangkan
bagi orang-orang yang zalim (Al-Quran itu) hanya akan menambah kerugian.
(al-Isra: 82)
5. An-Nuur (Cahaya)
Panduan yang Allah gariskan dalam Al-Quran menjadi
cahaya dalam kehidupan dengan mengeluarkan manusia daripada taghut
kepada cahaya kebenaran, daripada kesesatan dan kejahilan kepada
kebenaran ilmu, daripada perhambaan sesame manusia kepada mengabdikan
diri semata-mata kepada Yang Maha Mencipta dan daripada kesempitan dunia
kepada keluasan dunia dan akhirat.
Dengan kitab itulah Allah member petunjuk
kepada orang yang mengikuti keredhaanNya ke jalan keselamatan, dan
(dengan Kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang itu dari kegelapaan
kepada cahaya dengan izinNya dan menunjukkan ke jalan yang lurus.
(al-Maidah: 17)
Allah SWT telah menamakan wahyu yang diturunkan
kepada rasulNya sebagai roh. Sifat roh adalah menghidupkan sesuatu.
Seperti jasad manusia tanpa roh akanmati, busuk dan tidak berguna. Dalam
hubungan ini, menurut ulama, Al-Quran mampu menghidupkan hati-hati yang
mati sehingga dekat dengan Penciptanya.
Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad) Ruuh (Al-Quran) dengan perintah Kami, … (ash-Shura: 52)
Allah SWT telah mensifatkan bahawa Al-Quran yang
diturunkan kepada umat manusia melalui perantara nabi Muhammad SAW
sebagai penawar dan penyembuh. Bila disebut penawar tentu ada kaitannya
dengan penyakit. Dalam tafsir Ibnu Kathir dinyatakan bahawa Al-Quran
adalah penyembuh dari penyakit-pnyakit yang ada dalam hati manusia
seperti syirik, sombong, bongkak, ragu dan sebagainya.
Wahai manusia! Sungguh, telah Kami datangkan
kepadamu pelajaran (Al-Quran) dari Tuhanmu, penawar bagi penyakit yang
ada di dalam dada, dan petunjuk serta rahmat bagi orang yang beriman.
(Yunus: 57)
8. Al-Haq (Kebenaran)
Al-Quran dinamakan dengan Al-Haq kerana dari awal
hingga akhirnya, kandungan Al-Quran adalah semuanya benar. Kebenaran ini
adalah datang daripada Allah yang mencipta manusia dan mangatur system
hidup manusia dan Dia Maha Mengetahui segala-galanya. Oleh itu, ukuran
dan pandangan dari Al-Quran adalah sesuatu yang sebenarnya mesti diikuti
dan dijadikan priority yang paling utama dalam mempertimbangkan
sesuatu.
Kebenaran itu dari Tuhanmu, maka janganlah sekali-kali engkau (Muhammad) termasuk orang-orang yang ragu. (al-Baqarah: 147)
9. Al-Bayaan (Keterangan)
Al-Quran adalah kitab yang menyatakan keterangan
dan penjelasan kepada manusia tentang apa yang baik dan buruk untuk
mereka. Menjelaskan antara yang haq dan yang batil, yang benar dan yang
palsu, jalan yang lurus dan jalan yang sesat. Selain itu Al-Quran juga
menerangkan kisah-kisah uma terdahulu yang pernah mengingkari perintah
Allah lalu ditimpakan dengan berbagai azab yang tidak terduga.
Inilah (Al-Quran) suatu keterangan yang jelas
untuk semua manusia, dan menjadi petunjuk kepada seta pelajaran bagi
orang-orang yang bertakwa. (al-Baqarah Aali-Imran: 138 )
Al-Quran yang diturunkan oleh Allah adalah untuk
kegunaan dan keperluan manusia, kerana manusia sentiasa memerlukan
peringatan dan pelajaran yang akan membawa mereka kembali kepada tujuan
penciptaan yang sebenarnya. Tanpa bahan-bahan pengajaran dan peringatan
itu, manusia akan terlalai dan alpha dari tugasnya kerana manusia sering
didorong oleh nafsu dan dihasut oleh syaitan dari mengingati dan
mentaati suruhan Allah.
Dan sungguh Kami telah mudahkan Al-Quran untuk
peringatan, maka adakah orang yang mahu mengambil pelajaran? (daripada
Al-Quran ini).(al-Qamar: 22)
Allah SWT menyifatkan Al-Quran sebagai adz-dzikra
(peringatan) kerana sebetulnya Al-Quran itu sentiasa memberikan
peringatan kepada manusia kerana sifat lupa yang tidak pernah lekang
daripada manusia. Manusia mudah lupa dalam berbagai hal, baik dalam
hubungan dengan Allah, hubungan sesame manusia mahupun lupa terhadap
tuntutan-tututan yang sepatutnya ditunaikan oleh manusia. Oleh itu
golongan yang beriman dituntut agar sentiasa mendampingi Al-Quran.
Selain sebagai ibadah, Al-Quran itu sentiasa memperingatkan kita kepada
tanggungjawab kita.
Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan adz-zikra (Al-Quran) dan Kamilah yang akan menjaganya (Al-Quran). (al-Hijr: 9)
Al-Quran sering menceritakan khabar gembira bagi
mereka yang beriman kepada Allah dan menjalani hidup menurut kehendak
dan jalan yang telah diatur oleh Al-Quran. Khabar-khabar ini
menyampaikan pengakhiran yang baik dan balasan yang menggembirakan bagi
orang-orang yang patuh dengan intipati Al-Quran. Telalu banyak
janji-janji gembiran yang pasti dari Allah untuk mereka yang beriman
dengan ayat-ayatNya.
Dan (ingatlah) pada hari (ketika) Kami
bangkitkan setiap umat seorang saksi atas mereka dari mereka sendiri,
dan Kami datangkan engkau (Muhammad) menjadi saksi atas mereka. Dan Kami
turunkan Kitab (Al-Quran) kepadamu untuk menjelaskan segala sesuatu,
sebagai petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang yang
berserah diri (muslim). (an-Nahl: 89)
sumber : Azmi
No comments:
Post a Comment