Wednesday 1 May 2013

Alkisah sekumpulan gajah

Seorang lelaki melalui sekumpulan gajah… beliau tiba-tiba henti…

“Bagaimana satu tali nipis yang mengikat kaki depan gajah itu daripada bergerak… Dahlah tak pengikat besi, tiada pagar sangkar… Kalau gajah itu nak lari, bila-bila masa saja, mereka boleh putuskan tali nipis di kaki… tapi mengapa mereka tidak?” bisik hati beliau…

Lelaki itu bertanya kepada pelatih gajah dan bertanya mengapa gajah-gajah tersebut tidak melarikan diri…

“Hahahha… semasa gajah ini kecil, kami dah gunakan tali yang sama untuk mengikat mereka… dan pada masa itu sudah cukup untuk memerangkap mereka… Apabila gajah ini besar, mereka sudah dilatih mereka tidak akan dapat melarikan diri. Mereka masih percaya tali nipis tersebut cukup untuk memegang mereka, jadi sebab itu mereka tak pernah terfikir untuk melarikan diri….,” terang pelatih tersebut.

Lelaki tersebut terpegun dengan penjelasan tersebut… gajah tersebut boleh melarikan diri bila-bila masa tapi kerana mereka terfikir mereka tidak dapat memutuskan tali tersebut, gajah itu terperangkap di tempat mereka diikat…

Berapa orang antara kita yang bersifat seperti gajah – mempercayai bahawa kita tidak dapat melakukan sesuatu, oleh itu tidak mencuba, hanya kerana kita dibuat percaya bahawa kita akan gagal satu masa dulu?

Untuk renungan untuk malam ini…. Senyum.

Oh lupa… dalam politik, siapa yang nak rakyat berfikir sebagai gajah ya?

Yang merasa mereka tidak boleh hidup tanpa sesebuah parti yang sudah memerintah 56 tahun?

Yang merasa kuasa bangsa mereka akan hilang kerana parti itu akan tewas?

Yang merasakan mereka tidak boleh bergerak dan akan hancur kerana parti pemerintah itu kini ditolak rakyat?

Dan yang merasakan dirinya begitu lemah dan akan gagal tanpa parti yang bakal tumbang?

Tali nipis di kaki itu sebenarnya tiada apa-apa yang ditakutkan. Jangan jadi seperti gajah – yang tidak boleh berfikir, sehingga tuannya boleh menggunakan gimik tali nipis untuk menambat gajah itu daripada bergerak.

Sebenarnya gajah itu cuma perlu melangkah ke depan sekali, gajah itu akan sedar selama ini sebenarnya ia boleh membebaskan ke dunia yang lebih luas dan tidak lagi diperangkap mindanya oleh tuannya dengan gimik tali nipis.


Senyum.

No comments: