Friday 9 November 2012

Kisah Ka'ab Bin Malik (The Honest)



Suatu hari, Rasulullah SAW dan para sahabat berada dalam perang Tabuk. Ka'ab bin Malik tidak pernah ketinggalan mana-mana peperangan kecuali perang Tabuk itu. Sebelum Rasulullah SAW dan para sahabat berangkat, mereka sudah siap sedia dengan kelengkapan-kelengkapan perang tetapi Ka'ab bin Malik bertangguh dahulu sehinggalah mereka berangkat menuju ke medan perang. Ka'ab fikirkan bahawa dia sempat untuk membeli dan menyediakan kelengkapan perang tersebut.

Setelah Rasulullah dan para sahabat berangkat, Ka'ab masih lagi tidak mengikuti. Jumlah muslimin yang menyertai peperangan tersebut terlalu ramai sehinggakan Ka'ab sangkakan bahawa Rasulullah sudah melupainya. Jadi, dia mengambil keputusan untuk tidak meyertai sedangkan dia tahu bahawa yang tinggal di Madinah hanyalah orang munafik dan orang yang tidak kuat untuk berperang. Di sana, Rasulullah SAW bertanya, "Di manakah Ka'ab bin Malik?". Seorang dari Bani Salamah berkata, "Mungkin kerana keangkuhan dan kekayaan yang dimilikinya menyebabkan dia tidak mahu meyertai kita." Kemudian Mu'adz bin Jabal menafikan, "Celaka engkau! Kita tidak pernah menganggap Ka'ab demikian."

Apabila Rasulullah pulang, lebih kurang 80 orang pergi berjumpa Rasulullah menyatakan alasan-alasan mereka bagi mengelak daripada hukuman. Dengan sikap mulia Rasulullah, baginda SAW memaafkan mereka dan meminta doa agar Allah mengampuni mereka. Tetapi, Ka'ab bin Malik dan 2 orang lagi iaitu, Hilal bin Umayyah dan Murarah ibnu Al-Rabi' tidak menyatakan alasan dan mengaku kesalahan. Rasulullah SAW marah dan berkata kepada mereka, "Tunggulah nanti keputusan Allah."

Rasulullah SAW mengarahkan para sahabat dan semua penduduk madinah agar memulau mereka bertiga selama 40 hari. Kehidupan mereka kini begitu sepi dan dunia telah menjadi sempit bagi mereka. Mereka berasa amat sedih dan menyesal. Tiap2 hari mereka menangis memohon ampun dan taubat. Sehinggalah hari ke-40, Rasulullah mengarahkan pembantunya agar memberitahu kepada mereka agar menjauhkan diri daripada isteri-isteri mereka. Kedukacitaan mereka bertambah-tambah. Mereka dipulau sehinggalah tiba hari yang ke-50 pada waktu Subuh, turunlah perintah Allah supaya membebaskan mereka.




Mereka pun gembira. Rasulullah dan para sahabat melayan mereka seperti biasa.

No comments: