Saturday 27 October 2012

Pensabitan Jenayah Zina

Jenayah Zina disabitkan dengan salah satu daripada 3 cara tersebut.
  1. Penyaksian 4 orang saksi lelaki yang 'akil baligh dan 'adil (mempunyai integriti peribadi). Disyaratkan juga bahawa setiap saksi melihat perbuatan itu secara jelas tanpa sebarang kesamaran. Jika tidak mereka dikenakan hukuman Qazaf iaitu 80 kali sebatan.
  2. Pengakuan penzina sendiri dengan mengulang-ulangkannya sekurang-kurangnya 4 kali. Disyaratkan pula dia membuat pengakuan tersebut dalam keadaan sedar dan siuman tanpa paksaan. Hukuman hudud tidak dilaksanakan ke atas pengaku jika dia menarik balik pengakuannya.
  3. Qarinah atau bukti (evidence) yang meyakinkan seperti gadis yang didapati hamil atau seperti seorang perempuan yang bersuamikan kanak-kanak yang belum baligh didapati mengandung, atau seperti seorang perempuan melahirkan anak yang sempurna sifatnya dalam masa tidak sampai 6 bulan daripada tarikh nikahnya (perempuan berkenaan).
NOTA : Secara peribadi penulis buku ini berpendapat(bukan penulis blog ni), bahawa D.N.A. (deoxyribonucleic acid) boleh dijadikan sebagai salah satu bahan bukti, di samping bukti-bukti lain, untuk mensabitkan jenayah zina dan jenayah -jenayah lain dengan syarat ia digunakan dengan cara betul atau tidak disalahgunakan. D.N.A. yang di ambil daripada tubuh seseorang boleh diguna pakai selama mana ia diperlukan. Pandangan ini didasarkan kepada pengesahan pakar bahawa D.N.A. denosaurs zaman Jurassic(200-135 juta tahun dahulu) masih boleh dianalisis pada zaman kini.

No comments: