Saturday 15 December 2012

Cantiknya Lukisan Ni.. ^__^

Alkisah seorang pelukis

Seorang pelukis, namanya Nasrudin, beliau sangat pakar dalam melukis pemandangan. Anak beliau turut pandai melukis.

Setiap kali Nasrudin habis melukis, anaknya akan melukis satu lukisan pemandangan untuk mendapat pujian daripada bapanya.

“Tidak berapa bagus. Ini perlu penambahbaikan,” kata Nasrudin.

Setiap kali anaknya melukis, setiap kali Nasrudin akan memberikan alasa

n kata ianya tidak cukup bagus.

Setelah sekian lama, anaknya memberitahu diri sendiri – “Ayah saya tidak akan memuji lukisan saya.”

Setelah melukis satu lukisan pemandangan satu hari, anaknya menanam lukisan tersebut di dalam tanah tanpa pengetahuan Nasrudin.

Selepas sebulan berhenti bertanya kualiti lukisan, anaknya mengeluarkan tulisan itu dan menunjukkan kepada Nasrudin.

“Ayah, saya terjumpa lukisan ini di bawah tanah.” Anaknya menunjukkan lukisan tersebut kepada Nasrudin. “Cantik tak lukisan ini.”

Nasrudin berkata, “Cantik, sayang kena melukis seperti ini.”

“Tapi ayah, ini lukisan anakanda,” sampuk anaknya dengan cepat.

Nasrudin tersebak melihat karenah anaknya.

“Selepas ini, anaakanda tidak akan memajukan diri lagi. Ayah selalu mengkritik lukisan adalah agar anakanda sentiasa mencapai kemajuan. Tapi setelah hari ini, teknik lukisand anakanda tidak akan lagi bertambah baik,” kata Nasrudin.

Pengajaran cerita ini – pujian sekali-sekala perlu supaya orang lain tidak berputus asa seperti anaknya. Teguran ada positif di sebaliknya – ia bergantung pada reaksi.

Tapi jika teguran terbuka, contoh kalau Nasrudin menegur lukisan anaknya tidak bagus di khalayak ramai, ia memudaratkan keadaan hubungan Nasrudin dengan anaknya, bahkan anaknya akan terus berputus asa kerana kemaluan ditegur bapa sendiri dan ejekan kawan yang mengggunakan kata-kata Nasrudin.

Nak buat teguran membina kena ada adab dan bertempat. Jika ia salah masa dan tempat, teguran membina akan jadi teguran memusnahkan masa depan seseorang dan memberi peluang untuk musuh bertindak.

Senyum.

No comments: