Wednesday 12 December 2012

Tulisan Khas untuk Ahli PAS

Alkisah sekumpulan burung merpati….

Satu masa dahulu, terdapat sekumpulan merpati yang terbang dibawah pimpinan seorang raja di kalangan mereka untuk mencari makanan.

Burung terkecil yang terbang di barisan akhir mengeluarkan bunyi memberitahu ia ternampak bijiran makanan tertabur di bawah sebuah pokik.

Kumpulan merpati tersebut berhenti dan turun untuk menikmati b

ijiran yang dijumpai.

Tiba-tiba ada benda berat terjatuh ke atas mereka.

Kumpulan merpati itu terkejut untuk mendapati mereka kini terperangkap di dalam satu jaring.

“Habislah kita kali ini. Maafkan saya. Saya tak patut suruh henti makan bijiran ini,” kata burung terkecil itu penuh kekesalan.
Kumpulan merpati itu bertambah panik apabila melihat pemburu burung sedang berlari ke arah mereka.

Raja burung merpati menyuruh semua anak-buahnya bertenang dan memberikan satu idea bijak.

“Mari kita memegang jaring ini dengan paruh kita dan terbang bersama jaring ini. Bersama, saya yakin kita dapat menahan berat jaring ini,” kata Raja burung.

Pemburu burung semakin menghampiri kumpulan merpati, tetiba kumpulan merpati terbang ke langit bersama jaringnya.

Pemburu burung terpegun dan marah kerana kehilangan semua hasil tangkapannya selepas susah payah menabur bijiran di lantai untuk menipu burung.

Kumpulan merpati tersebut terbang dan singgah di perkarangan satu masjid, di mana rakan Raja burung, seekor tikus menginap di sana.

Raja burung meminta tikus untuk menggigit jaring supaya anak-anak buahnya dapat melepaskan diri. Tikus memulakan kerja dengan sepenuh hati dan tidak lama kemudian, semua burung merpati bebas.

Mereka mengucapkan terima kasih pada tikus dan terbang semula ke langit bersama Raja burung dengan megah dan lebih bersatu padu – dan lebih bijak melihat mana satu perangkap, dan mana satu makanan sebenar.

Pengajaran: Tak kira betapa sukarnya cabaran yang kita terpaksa lalui di dalam jamaah kita, kita akan mencapai kemenangan sekiranya kita bersatu dan bersama-sama menghadapi masalah bersama.

Senyum via Dato' Tuan Ibrahim (FB)

No comments: