Wednesday 12 December 2012

Sama sahaja emas dan batu

Alkisah seorang kedekut….

Taib Mahmud seorang yang terkenal dengan sifat kedekutnya. Satu hari, Taib menjual segalanya yang ada untuk membeli jongkang-jongkang emas.

Jongkang-jongkang emas itu ditanam di halaman rumahnya secara rahsia, dan Taib akan memerhatikannya setiap hari.

Pembantu rumah melihat tingkah-laku Taib setiap hari berulang-alik ke tempat jongkang-jongkang emas itu ditanam tanpa

mengetahui sebabnya.

Akhirnya pembantu rumah itu tahu rahsia tuan rumahnya, dan pada satu malam, setelah Taib sudah ketiduran, pembantu rumah itu menggali dan mencuri emas itu.

Kebesokan paginya, Taib berjalan ke halaman rumahnya untuk memerhatikan emasnya.

Beliau terkejut besar melihat lubang telah digali dan emasnya hilang. Beliau yang botak di tengah kepalanya meraba-raba kepala dan menarik rambut tepinya sambil mengerang dan merungut kuat-kuat.

Ustaz Nasrudin yang tinggal di rumah sebelah Taib datang menjenguk.

Apabila Taib sudah tenang, Ustaz Nasrudin berkata, “Jangan sedih. Senyum.”

“Nak senyum macam mana? Semua emas ana hilang,” kata Taib.

“Pergi ambil batu itu, dan letak dalam lubang ini, dan anggap emas yang ana itu masih di dalam. Ia sama kesannya seperti dulu masa emas itu berada di dalam lubang tersebut dan anta langsung tidak menggunakannya sedikit pun,” kata Ustaz Nasrudin.

Kata-kata Ustaz Nasrudin bagaikan pukulan padu maut kepada Taib yang akhirnya sedar emasnya sebenarnya selama ini tiada nilai kerana beliau langsung tidak menggunakannya untuk perkara-perkara lain.

Pengajaran: Allah memberikan kita banyak kelebihan, bakat akal dan keistimewaan yang kita gembira untuk memilikinya tapi tidak pandai menggunakannya. Ia mungkin sebuah suara yang baik, bakat akal untuk kerja jurutera, lukisan dan juga berlakon.

Tapi ramai antara kita yang bersifat seperti si kedekut Taib Mahmud, menghayati emas itu tapi langsung tidak menggunakannya secara berfaedah.

Apakah anda antara orangnya?

Senyum. via Dato' Tuan Ibrahim (FB)

No comments: